Ondernemers
Informatie over Chillcafe's, Easyding restaurants, Loungeseats en Calmevents Download de flyer voor ondernemers
Chill. Nieuwe concepten voor een grote vergeten doelgroep
Het zijn moeilijke tijden voor ondernemers. Zeker in de horeca. Het zijn ook moeilijke tijden voor alle mensen. Maar extra voor mensen met een beperking.
De Chill concepten Chillcafé, Easydining restaurant, Loungeseats en Calmevents bieden ondernemers in de horeca kansen om maatschappelijk verantwoord ondernemen te combineren met het aantrekken van een – tot op heden – vaak vergeten doelgroep.
Die doelgroep is: mensen met een hekel aan herrie plus alle mensen die last hebben van teveel prikkels.
- Chillcafé is een normaal café (of restaurant) dat qua sfeer (tijdelijk) is aangepast aan deze grote doelgroep. Lees wat Hedie Niemeijer schrijft over #sfeergenoten op LinkedIn.
- Easydining zijn restaurants waar men in een rustigere omgeving kan dineren
- Loungeseats zijn er voor mensen die (om medische redenen) overdag zich even moeten terugtrekken. Om tot rust te komen, zodat ze weer verder te kunnen met winkelen, uitgaan of bijvoorbeeld met hun bezoek aan een attractiepark.
- Calmevents zijn attracties en evenementen die geschikt zijn (gemaakt) voor mensen voor mensen ut de doelgroep.
Hoe groot is de doelgroep?
Wat kost het?
De kosten zitten tot op heden in reiskosten, ontwerpwerk en printwerk/porto. Zo hebben we bijvoorbeeld kleine displays laten maken die ondernemers kunnen neerzetten voor een Looungeseat. En stickers voor op de deur zodat locaties, die dat willen, herkenbaar zijn.
We hopen dat we donaties krijgen of subsidies om die kosten te dekken. De eerste sponsor is Professionals in NAH. Daarnaast ondersteunt Bloomtown met de marketing en branding. En 4vitae levert een financiële bijdrage.Een eventueel overschot gaat naar een goed doel. Bijvoorbeeld de hersenstichting.
Wat levert het mij op?
Wat wil Stichting Chill bereiken?
En dat uiteraard zonder “speciaal” te zijn. Bij Chillcafé’s willen we dat dan ook het verschil tussen mensen mét en zonder beperking geen enkele rol speelt.
Voor eenLoungeseat is weinig nodig:
- De rustigste makkelijkste zitplaats. Liefst achterin op een rustige en wat donkerder plek.
- Een makkelijke fauteuil of bank is ideaal.
- Eventueel een tafelstandaard zodat iedereen weet dat rust gewenst is.
- Instructie aan bediening over de bezoeker.
Veel mensen willen graag goed plannen:
- Wij verwachten dat het overgrote deel van hen een of meerdere dagen van tevoren contact zal opnemen.
- We vermelden uw regels voor aanmelden op de locatie-kaart.
Moet het stil zijn voor een Loungeseat?
Hoe lang rusten mensen?
Wat denken andere gasten hiervan?
Het komt wel eens voor dat iemand de bediening aanspreekt dat er “iemand ligt te slapen”. Tot op heden was – na uitleg – iedere keer de reactie: dat moet kunnen, wat goed dat jullie dit doen! We verwachten dat met een display bij de rustplek het aantal vragen nog zal afnemen.
Wat vinden mijn medewerkers?
Dat weten wij natuurlijk niet. Maar tot op heden hebben we alleen reacties gekregen als “dit vind ik belangrijk” en “ja, dat moet kunnen” en (de meeste gehoorde) …. “tuurlijk, ik ken ook iemand die ….”. Ook deze ervaringen horen we graag: mail ze!
Voor een Chillcafé zijn geen investeringen nodig:
- De muziek gaat uit of heel zachtjes.
- Dim het licht.
- Geen toegang voor kinderen onder de 16 jaar.
- Instructie aan bediening om zachtjes te doen.
- Zo weinig mogelijk apparaten gebruiken die herrie maken.
- Indien nodig uitleg geven aan gasten die niet bekend zijn met het concept.
Een Chillcafé kan iedere dag en tijdens ieder dagdeel:
- Doop je rustigste avond of dagdeel om tot Chillcafé / Easydining restaurant.
- Ben je ’s avonds dicht? Overweeg dan om (op proef?) tijdens koopavond open te gaan als Chillcafé.
- Heb je meerdere zalen of ruimtes? Overweeg dan om één ervan Chillcafé ruimte of Easydining gedeelte te maken.
- Ben je een jongerencentrum? Denk dat eens aan een Silence avond.
Veelgestelde vragen
Heb je vragen, hulp nodig of wil je advies? Laat het weten. Bel, mail of neem via de site contact op.